Ikväll kör jag den andra av tre planerade workshops i studieteknik. Vi kommer repetera SITRA-modellen (som också fungerar bra på yngre elever, se gärna det här blogginlägget). Så här säger några av eleverna i åk 9 som använt delar av systemet:
”Tror jag kommer fortsätta att använda SITRA-systemet i andra ämnen och i gymnasiet. Jag lärde mig
bra med det. Även klassisk musik kommer jag fortsätta använda.””följa schemat och att jobba som vi gjort, syna, ta in information, repetera osv. funkade jättebra och var ett bra sätt att plugga på.”
”Just i min planering så kunde jag inte plugga alla gånger på grund av sporter eller andra saker. Så jag måste tänka på det när jag planerar igen”
”Jag vill säga att SITRA-modellen har varit väldigt genomtänkt och välplanerad, det blir inte alls stressigt om man följer sin planering. Jag tänker göra denna modell med andra ämnen också eftersom man lär sig så mycket mer och kommer ihåg mycket mer.”
Ikväll är det dock fokus på högskolestudier. Vi kommer därför också prata om att att skriva rapporter, om presentationsteknik i studiesammanhang. En viktig del för mina studenter är att lära dem hantera den stress som de känner över sina studier. Därför lägger vi en hel del tid till detta, liksom till hur motivation byggs när studierna går lite knackigt.
Vill ni att jag kommer till Er och pratar om studieteknik, så skicka mig gärna ett mail!
Kvällens presentation: