Det är inte så tokigt att summera ditt budskap när du haft en presentation eller en lektion. Tänk bara på att en powerpointbild som summerar på slutet inte är en bild som repeterar din presentation. Repetition må vara lärandets moder, men det är också tråkigt i längden. Om det inte är absolut nödvändigt, försök istället få dem att göra något eller ändra något i sitt tänkande, att få dem att ta med sig något att reflektera över. Därför kan det vara bättre att repetera en nyckelbild som du redan använt i din presentation på slutet som du pekar tillbaka på: ”Det viktigaste av allt idag det här…” Publiken eller elverna kommer då att tänka på summeringen inom ramen för den kontext hela ditt anförande har byggt upp och därmed ger bilden ett nytt budskap, även om den förekommit tidigare.
Det blir som en slags omvänd exit-ticket. Det vill säga, i skolans värld, är det bra att eleverna får avsluta med en reflektion om en minut och säga vad de lärt sig under lektionen. Här säger du istället i en enda mening eller bild vad som var det viktigaste för dem att ta med sig till nästa gång ni ses eller inför det fortsatta arbetet med uppgiften. Att summera är alltså inte att repetera.
Idén till det här korta inlägget kommer från Idea Transplant