Japp. Det finns inga mellanlägen. Missförstå mig inte. Det är klart att du inte skall vara oförskämt dyr när du tar betalt av en kund. Och visst finns det människor som inte lider av någon som helst självinsikt som tror att de kan ta ut vad som helst. Men de flesta av oss är istället alltför blygsamma och sänker sina personliga varumärken. Det kan ju tyckas dyrt att ta ut ett visst pris för en timmas föreläsning. Men, för det första, om du verkligen är proffs på din grej, verkligen på riktigt, hur många finns det då som är bättre än dig? Hur många finns det som genom föreläsningen kan lösa kundens problem lika bra som du? För det andra. Låt oss säga att jag får ett jobb i Uppsala. Jag ska tala kl 13-14. Jag behöver vara på plats en timma i förväg och träffa arrangören, byta om, kolla tekniken etcetera. Då måste jag vara i Uppsala kl 12. Absolut senast. Till det skall jag ha lite marginal, paus och så vidare. Jag lämnar således Jönköping kl 7 med bilen. När giget är slut behöver jag stanna kvar på fikarasten och nätverka och ta emot kommentarer och inte uppfattas som otrevlig och bara dra. Jag är ute i bilen igen kl 15, optimistiskt räknat. Jag kör, äter på vägen och är hemma kl 20. Jag gör i ordning ett uppföljningsmail till kunden att bevaka svaret på innan jag skickar fakturan. Lägg därtill förberedelsetiderna. De är ofta svåra att uppskatta i tidsomfattning. Jag hade en gång en professor som skulle ta betalt och testade att på prov säga: ”jag har förberett den här föreläsningen i 20 år”. Det är naturligtvis inte en gångbar attityd, men om du är seriös talare och skräddarsyr innehållet till publiken, ja då lägger du en hel del tid på att förbereda. Du gör också en visuell presentation, skapar material att dela ut och laddar upp alltsammans på Slideshare. Du har också kontakter med kunden, eventuellt ett möte med mera med mera. Tiden tickar på. Så, när folk frågar dig hur du kan ta så bra betalt för bara en enda timmas jobb, var då beredd att ge ett bra svar.
För de allra flesta fungerar det utmärkt att tänka: Ta det priset jag med den blygsamma ryggmärgen känner är rätt och öka det med 50-100%. Kolla därefter av om det är rimligt med andra talare i branschen. Får du många nej för att du är för dyr får du ta en funderare. Antingen ÄR du för dyr, eller så har du vänt dig till fel målgrupp.
Det är bra att ta hyfsat betalt av flera skäl. Det första skälet är angivet ovan: du måste helt enkelt få betalt för ALL tid du lägger ner. För det andra skapar det vissa förväntningar på din nivå. Du presterar helt enkelt bättre om du tar betalt som ett proffs. För det tredje skapar det bra förväntningar hos publiken.
Å andra sidan jobbar jag alltid helt gratis några gånger om året. Om en kompis frågar, eller om jobbet har behjärtansvärd karaktär, då jobbar jag gratis. Om det handlar om att träffa och inspirera ungdomar på glid: gratis. Det är enkelt att avgöra: känns det extra i hjärtat – jobba då gratis.
Det du behöver passa dig mycket noga för är kompispriser. Det här resonemanget: ”du får 2.000 spänn för en halvdag, men oj vad många bra människor det är i publiken”. Well… grejen är den här. Att fånga upp intressenterna i en grupp ankommer inte på dem, det ankommer på dig oavsett prislapp. Och talar du i rätt sammanhang har du ungefär lika stor andel ”extra viktiga” personer i publiken varje gång. Det sprider sig som en löpeld att du kan dumpa priserna. Om jag gör ett sådant jobb för en rektor i en stor kommun, kommer naturligtvis nästa rektor som har samma behov höra av sig och referera till det förra jobbet. Hur skall du nu kunna ta ut 3, 5 eller 10 gånger så mycket för samma jobb? Helt värdelöst.
Värdesätt dig själv som talare. Ta marknadsmässigt betalt eller jobba helt gratis.